piątek, 21 września 2007

Firefox Tweak

Firefox zajmuje dużo pamięci operacyjnej. Po kilkudziesięciu minutach przeglądania stron potrafi spaść się do niemal 200MB (w moim przypadku). Przy 512MB, którymi aktualnie dysponuję i potrzebie uruchamiania kilku innych aplikacji, jak choćby Thunderbird, Miranda, Winamp, czy ostatnio NetBeans (szczególnie zasobożerny, jako że oparty na Javie), jest to bardzo irytujące, w dodatku często prowadzi do zawieszania się przeglądarki, w przypadku gdy za dużo od niej wymagam. Postanowiłem coś na to poradzić i jak zwykle zapytałem Google co sądzi na ten temat. Już pierwsza odwiedzona przeze mnie strona zawierała dokładnie to czego potrzebowałem.

Doskonałym sposobem na ograniczenie zużycia pamięci RAM przez Firefoksa jest – niczym tajne hasło w grach – dodanie jednej zmiennej do konfiguracji naszego liska. Jak to zrobić? Bardzo prosto! Sprowadza się to do czterech kroków:

  • Otworzyć stronę konfiguracyjną - adres about:config
  • Dodać zmienną o nazwie config.trim_on_minimize
  • Ustawić jej wartość na true
  • Zrestartować przeglądarkę

Po tym drobnym zabiegu w momencie minimalizacji Firefox zrzucany jest do pliku wymiany i zajmuje nam tylko 10MB. Jednak to nie jest najlepsze część. Po jego przywróceniu, które o dziwo nie ma żadnego zauważalnego spowolnienia, zamiast wcześniejszych 200MB, zajmuje tylko ok. 60MB (oczywiście w mojej konfiguracji). Widać więc, że płyną z tego same korzyści.

Sposób ten można też zastosować w Thunderbirdzie - wtedy zminimalizowany zajmuje zaledwie 3MB! Problemem może okazać się jedynie znalezienie strony about:config. Nie grzebiąc w Internecie poradziłem sobie z tym, ustawiając ją jako startową i restartując Thunderbirda. Dalsze czynności są identyczne. Życzę szybszego surfowania!

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Idealny sposób na poradzenie sobie z "pamięciożernością" aplikacji ze stajni Mozilli. Polecam!